Vastulause ketogeensele dieedile

Arutlus 'Artiklid' alustatud Indrek Viska poolt, Aprill 17, 2013.

  1. Indrek Viska

    Indrek Viska Administrator Staff Member Administraator Moderaator

    Sõnumeid:
    211
    Meeldimisi Saadud:
    15
    Trofee Punktid:
    18
    Vastulause ketogeensele dieedile!

    Ketogeense dieedi vastu tekkis suurenenud huvi 90ndatel USAs ning nüüd on huvi tõusnud ka Euroopas. Sageli kasutatakse seda just lastest epileptikute puhul, et vähendada epilepsiahooge keskmiselt poole võrra. Ketogeenne dieet on rasvarikas ning sisaldab vähe süsivesikuid. Epilepsiat põdevate laste puhul, kellel on kasutatud ketogeenset dieeti, on kõrvalmõjudena täheldatud kaalulangust, kõhukinnisust, kõhulahtisust ning südamepööritust.

    Ketogenne dieet on teraapiline dieet, mis sisaldab suures koguses rasva, vähe valke ning vähe süsivesikuid. Lisaks kontrollitakse toiduga omastava energia ning vedeliku hulka. Tavaline jaotus on 4:1 ehk 4 grammi rasva kohta 1 g valku ja süsivesikuid. Suhe kehtib kõikide söögikordade ja vahepalade kohta.

    Paljud kiidavad uut dieeti ning väidavad, et nad pole end kunagi paremini tundnud, nende treeningu tulemus on paranenud, kuid sealjuures unustatakse mõned pisiasjad ehk keha kudede, organite ja kogu süsteemi reaktsioon ketogeensele dieedile. Ketogeenset dieeti järgiv inimene kaotab üsna suures osas oma lihaseid võrreldes nendega, kelle dieet sisaldab ka valku ja süsivesikuid ning see on ka suure kaalukaotuse põhjuseks. Lisaks kaovad ka süsivesikuvarud, mis kaaluvad palju ning muidugi kaob ka rasva.

    Madala süsivesikutehulgaga toidu tõttu kehas moodustunud ketoonid langetavad keha pH taset, mis pikas perspektiivis võib viia madalama luu- ja vähenenud lihasmassini. Lisaks ei suuda happelises keskkonnas lihased sama hästi töötada. Süsivesikute hulga vähenemisega langeb ka veresuhkru tase, mis langetab ajusse viidavat energia hulka. Kuna aju on keha üks olulisemaid organeid, soovib keha tema energiaga varustatust eelistada, mille tõttu väheneb lihastesse ning maksa veresuhkru omastamine ehk tekib insuliiniresistentsus, mis on esimene samm 2. grupi diabeedini.

    Suur rasvahulk omakorda paneb maksa rohkem sappi tootma enne kui rasv imendub, mis ei ole väga tervislik. Sapi suur hulk kehas suurendab jämesoolevähi ohtu. Kõrge rasvasisaldus tähendab ohtu haigestuda rinnavähki, nahavähki või eesnäärmevähki. Mida kauem tarbitakse suures koguses rasva, seda suurem on risk haigestuda eelnimetatud haigustesse. Suure koguse rasva tarbimine võib viia ka rasvamürgituseni ehk ekstreemselt suur kogus rasva koormab liigselt keha rasvapõletust, mis võib põhjustada kahjulikke kõrvaltoimeid.

    Süsivesikutevaese toidu tarbimise korral saab keha vähe antioksüdante, sest toitaineid nagu puuviljad, marjad, aedviljad, kaunviljad ja juurviljad ei soovitata süüa. Kuna antioksüdandid kaitsevad keha vabade radikaalide eest, mida seostatakse südame-veresoonkonna haiguste, vähi ja varase vananemisega, on tegemist tõsise probleemiga. Ketogeenne dieet suurendab ka neerukivide tekke ohtu, mis iseenesest on küll ohutud, kuid väga valulikud.

    Uuringud on näidanud, et isegi lühiajaline ketogeenne toitumine suurendab neerukivide tekke ohtu, sest keskkond kehas on happelisem. Ning kuna keha keskkond on happelisem, proovib keha seda keskkonda muuta paremaks, väljutades luudest kaltsiumi ja suurendades seetõttu luuhõrenemise riski.

    Ka aju saab uuest dieedist oma osa, muutudes aeglasemaks. Ketoonid on osaliselt küll aju kütus, kuid nad ei ole nii tõhusad nagu glükoos. Mälu halveneb ilma süsivesikuid tarbimata ning meeled halvenevad. Ehk see on nagu sõita bensiini tarbiva autoga gaasiga: kohale jõuab, kuid aeglasemalt ning halvemini. Aju tööks on vaja süsivesikuid. Kui neid pole piisavalt, soovib keha nende leidmist suurendada, vabastades ketoone, mis avaldavad eufoorilist mõju, pannes meid ennast hästi tundma. See on sarnane anorektikute kehas tekkivale ainele, mis aitab neil end tegevuses hoida, isegi kui kehal selleks energiat enam ei ole. Tekib beeta-hüdroksübutüraat, mis on keemiliselt sarnane gamma-hüdroksübutüraadiga, mõnuainega, mis aitab kogu öö näiteks tantsida. Meeles tasub pidada, et ketoosis olles võib alkomeeter näidata valesti ning sellega peaks arvestama.

    Testid on näidanud, et inimesed, kes treenivad ja tarbivad ka süsivesikuid, said ka kehalistes testides paremaid tulemusi. Kui aga soov on just kehakaalu vähendada, siis see muidugi mõjub.

    Allikas: Kaaluabi

Jaga Seda Lehte