KINESIOTEIP JA SELLE KASUTAMINE

Arutlus 'Artiklid' alustatud Indrek Viska poolt, Märts 13, 2013.

  1. Indrek Viska

    Indrek Viska Administrator Staff Member Administraator Moderaator

    Sõnumeid:
    211
    Meeldimisi Saadud:
    15
    Trofee Punktid:
    18
    Paljudele spordisõpradele on võistlusi või treeninguid jälgides silma hakanud atleedid, kelle nahapinnale on kleebitud mingid värvilised ribad. Kas tegu on uue moeröögatusega või hoopis mingite rituaalsete kaunistustega?
    Tegu on terapeutilise teipimismeetodiga, mida nimetatakse kinesioteipimiseks. Sõna kinesio on tuletatud sõnast kinesioloogia ja see tähendab liikumist. Laiemale avalikkusele on see teipimismeetod tuntumaks saanud viimase 5 aasta jooksul, kuid selle ajalugu on rohkem kui 25 aastat vana.
    Kinesioteipimismeetodi isaks on Jaapani kiropraktik Kenzo Kase, kelle soov, et ravimõju jätkuks ka peale teraapiaprotseduuri lõpetamist, viis kinesioteibi loomiseni. Kinesioteipimismeetod on tänapäeval leidnud laialdast kasutamist nii spordis, füsioteraapias kui ka koduses ravis. Milles peitub kinesioteipimismeetodi saladus? Kinesioteip soodustab keha oma taastumis- ja raviprotsesside toimimist. Vastupidiselt traditsioonilisele sporditeibile, mida kasutatakse kehaosade immobiliseerimiseks ei takista elastne kinesioteip vere- ja lümfiringlust. Ka ei sisalda kinesioteip mingeid medikamente, mistõttu ei ole sel negatiivseid kõrvaltoimeid. Kuidas kinesioteip siis toimib? Kui lihased on ületöötanud või muul viisil traumeeritud, siis nad lähevad põletikulisteks ja tursuvad. Tursunud lihas avaldab seespoolt survet nahale, mistõttu aeglustub nende vahele surutud lümfiringe, lümfivedeliku kuhjumisel aktiveeruvad valuretseptorid. Retseptoritest lähtuvad valuimpulsid pidurdavad reflektoorselt lihase tööd, mistõttu need jäigastuvad ja nõrgenevad. Sellise lihase talitlus on häiritud ning valulik. Tekkivat valu-spasm-valu tsüklit on võimalik kinesioteibi asetamisega kõrvaldada. Kinesioteibi toimemehhanism seisneb selles, et kui lihas viia teibi asetamisel venitatusse, siis teip ja selle all asetsev nahk moodustavad algasendisse tuues väikeseid kortsukesi. Kortsukesed tekitavad nn naha ülesse tõstmise efekti, mille tulemusena suurendab vaba ruum naha ja nahaaluse koe vahel, paraneb lümfivedeliku ringlus, mis omakorda vähendab survet valuretseptoritele.
    [​IMG][​IMG]
    Joonis: Kinesioteip tekitab nahapinnal kortsukesed ning seeläbi parandab vere- ja lümfiringet.
    Need füsioloogilised efektid võimaldavad kehal alustada iseeneseslikku tervenemise protsessi. Kinesioteibi asetsemise järgne efekt on kohene ja see väljendub valu alanemises, skeletilihaste jõu ja elastsusomaduste paranemises ning liigesliikuvuse suurenemises. Erinevates teadustöödes on need toimed ka kinnitust leidnud. Liikumisel tekitab teip ka meeldiva soojatunde, sest pideval naha tõstmisel on kerge masseeriv toime.
    Kinesioteip on täiesti erinev tavalisest sporditeibist nii oma omaduste kui teibi asetamise poolest. Tavaline sporditeip on jäik ja seda kasutatakse traumeeritud kehaosa liikuvuse piiramiseks, asetades teipi mitmekordselt ümber jäseme. See takistab traumeeriva liigutuse tekkimist, kuid samas on takistatud ka vere- ja lümfiringe. Seetõttu ei saa seda teipi hoida kauem kui mõned tunnid. Kinesioteip on aga elastne (elastsusnäitajatelt sarnane nahaga) ja see asetatakse vastavale lihasele, mille funktsiooni taastumine ise stabiliseerib liigese. Kuna teip on elastne ja hästi hingav, võib teip püsida nahal kuni 5 päeva. Kinesioteip on veekindel, ta püsib pikkadel treeningutel, ujudes ja dušši all käies.Võrreldes tavalise sporditeibiga kulub kinesioteipi ka märgatavalt vähem, sageli piisab juba 20 cm ribast. Ka Eesti sportlased on kinesioteipimise positiivselt vastu võtnud ning seda põhjusel, et kinesioteip ei takista, vaid toetab sporditehnilist sooritust, kiirendab vigastustest taastumist ja lubab treeningute jätkumist ka kergemate vigastuste puhul.
    Kuna kinesioteip stimuleerib nahka, võib see stimuleerida ka somatovistseraalseid reflekse. Seetõttu saab teipi edukalt kasutada ka krooniliste üldhaiguste, nagu peavalud, ärevusseisundid, astma, unetus, menstruaalvaevused jms. leevendamisel.
    Teipe on saada erinevates suurustes ja värvides. Erinevatel värvidel ei ole otsest terapeutilist tähendust, kuid nad lisavad kindlasti silmailu.
    Parima tulemuse tagab kindlasti koolitatud spetsialisti poolt tehtud teipimine, kuid järgides alltoodud näpunäiteid saab kinesioteibi asetamisega hakkama igaüks.
    • Kinesioteipimise peamised põhimõtted:
    • Teibitav ala peab olema puhas ja karvadeta.
    • Lihase, millele teibi asetad, peab olema venitatud asendis (või nahk lihase kohal).
    • Lõika teibiotsad ümaraks, nii püsib teip kauem.
    • Teip on elastne, kuid ära venita seda nahale asetades.
    • Peale teibiriba asetamist hõõru seda natuke, soojusega liimub see paremini.
    • Kehaosa algasendisse tuues peab teip koos nahapinnaga tekitama lained või kortsud.
    • Teibi võid jätta kehaosale mitmeks päevaks.
    • Teip eemalda nahalt rahulikult (pigem nahka teibilt ära surudes).
    Mõningad teipimisvõtted jooksuharrastajaid sagedamini tabavate vaevuste leevendamiseks:
    Alaseljavalu:
    Lõika umbes 20 cm pikkune Y-kujuline teibiriba. Ettekummardamine viib lihase venitusasendisse. Aseta pingeta teibi ühine ots ristluule ja haarad lülisamba kõrvale.
    [​IMG]
    Reie tagaküljelihaste pinge:
    Lõika umbes 30 cm pikkune ja Y-kujuline teibiriba. Ette kummardamine viib reie tagakülje lihased venitusasendisse, aseta pingeta teibi ühine ots tuhara alla ja haarad põlve tagakülje alla sääreluu servadele.
    Põlvevalu:
    Lõika umbes 20 cm pikkune Y-kujuline teibiriba. Kõverda jalg põlvest maksimaalselt kõveraks, ning aseta teibi ühine ots põlvekedra alla kõõlusele ja teibi haarad ilma pingeta ümber põlve reie nelipealihasele.
    [​IMG]
    Kannakõõluse valulikkus, säärekrambid:
    Lõika teibiriba, mis ulatub kanna alt reieni. Lõika teip 2/3 osas Y-kujuliseks. Aseta teibi algus kanna taldmisele osale, suru jalalaba dorsaalfleksiooni (säärekolmpealihas venitusse) ja aseta teibiriba kergelt venitades kannakõõlusele. Teibi haarad aseta ilma pingeta sääre kakspealihase välisservadele.
    [​IMG]
    Tallavalu:
    Pöid hüppeliigesest 90 kraadi. Lõika umbes 20- 25 cm teip neljaharuliseks. Teibi ühine ots aseta kannale ja ribad pingeta tallale varvastevahelt läbi. Teine 20 cm teibiriba aseta risti tallale ja too pöia siseservast alates teibile pinget andes sääre siseservale. Teibi ots aseta säärele ilma pingeta.
    [​IMG]
    Kinesioteipe on müügil erinevates suurustes ja värvides.
    [​IMG]
    Autor: Füsioterapeut Lauri Rannama
    LINK Toodetele
    MYBODY Preemia Sinu kehale!
  2. Indrek Viska

    Indrek Viska Administrator Staff Member Administraator Moderaator

    Sõnumeid:
    211
    Meeldimisi Saadud:
    15
    Trofee Punktid:
    18
    Käsivarre teipimine küünarliigesest

Jaga Seda Lehte